PARTNEŘI PRO MÉDIA STARÉ STRÁNKY ENGLISH
PŘIHLÁSIT
Recenze na páteční
festivalový program

V pátek 16.října, čtvrtý den festivalu Jazz Goes to Town vyšel jazz opravdu do ulic. Pouliční modifikace maďarského souboru Ágostones zněla spíše jako balkánská dechovka infikovaná kreoly z New Orleans a pochodovým šramlem a rozpumpovala přihlížející a kolemjdoucí (hrálo se v podchodu u Centrálu, neboť pršelo; jinak by se šlo skutečně ulicemi až k Městské hudební síni). Došlo i na rozverné úpravy hitů „Oxygene“ (Jean-Michel Jarre) a „Don´t Worry Be Happy“ (Bobby McFerrin).

V Café Náplavka v OFF programu vystoupil Mike Cole, ale tentokrát jako součást královéhradecké pop-jazzové skupiny Jazz Police; došlo samozřejmě i na jazzové standardy a autorské kousky. V klubu Satchmo koncertovali (jako ostatně pravidelně po celý rok) hradečtí swingoví veteráni Art Jazz Band (s kapelníkem Josefem Strnadem). V hostinci U kohouta se představila čtenářům JazzPortu velmi dobře známá fusion formace otce a syna Vyšohlídů Dragon´s Brew.

V Městské hudební síni se odehrál dokonce trojkoncert! Norsko-české trio Bergljot skutečně uchvátila posluchače svou pestrobarevnou autorskou fúzí ambientu, minimalismu, noise a avatgardního jazzu. Kombinuje zvuk akustických nástrojů s elektronikou a preparovanými nástroji i postupy musique concrete. Toto neobyčejné trio ve složení Vojtěch Procházka (piano, klávesy, syntezátor, elektronika), Adrian Myhr (kontrabas, baskytara) a Tore Sandbakken (bicí, perkuse) hrála energicky, až s rockovým nasazením. Dalším mezinárodním triem v prostředí bývalé kaple byl Mural, sestavený ze dvou Norů (Ingar Zach – perkuse, bicí, Kim Myhr – akustická kytara) a Australana (Jim Denley – altsax, flétna, šakuhači). Ten hrál čistě improvizovanou hudbu, jež ale využívá experimentálních elektroakustických postupů. Večer pak korunovala hudebně pohybová performance dvou tanečníků a dvou bubeníků z Čech a Francie (ovšem hrajících na hrnce, kbelíky, plechovky a poklice), kteří si říkají Peerr/tYhle+Emil&Jakub.

Vojtěch Procházka figuroval na festivalu ještě jednou, a to v kapele Sato-San To, jež vystoupila v noci v našlapané Café Náplavka; s jeho klávesovými nástroji a elektronikou tu hrál ještě Tomáš Herián (bicí, loops, samply), Oskar Török (trubka) a Játra Kovařík (baskytara, kontrabas). Jejich hutná směs nu-jazzu, jungle, ambientu, drum´n´bassu i world-music byla skutečně vydatná a výživná…

Hlavní festivalový koncert v sále Filharmonie Hradec Králové přivedl na pódium (mimochodem perfektně osvětleném) dva znamenité soubory ze střední Evropy. CLARINET FACTORY bude letos vystupovat na nejvýznamnější světové přehlídce world-music Womex, jež se bude konat v Budapešti; předpokládám, že zahrají-li tak, jako nyní na JGTT, úspěch je nemine. Jindřich Pavliš (klarinet, kontrabasový klarinet, lídr), Luděk Boura (klarinet), Vojtěch Nýdl (klarinet, zpěv) a Petr Valášek (basklarinet) již dvě desítky let přesvědčují, že jsou nejen výsostnými umělci, ale také inteligentními baviči, což je v téhle hudbě skoro už zapomenutá dovednost. Jejich skladby jsou tvořeny z těch nejkvalitnějších ingrediencí (jazz, vážná hudba, minimalismus, world-music) a zasáhne snad každého, kdo má uši v pořádku.

A pak na pódium vtrhli čtyři Maďaři, tedy  Dresch Qaurtet ano, doslova vtrhli a spustili neskutečně energický jazzový nářez! Slyšel jsem už nespočet různých festivalových vystoupení, kdy kapelám vždycky trvá nějaký čas, než se rozjede na plný plyn (a dost často skončí v tom nejlepším, protože už čeká další účinkující), ale to, co předvedli Mihály Dresch (tenorsax, fuhun), Miklós Lukács (cimbál), Ernö Hock (kontrabas) a István Balló (bicí), byl jednoduše jazzový hurikán. Samozřejmě s výraznými folklórními prvky a melodikou. Zahráli tři kompozice, v nichž se to hemžilo strhujícími sóly, drtivě hutnou a zahuštěnou rytmikou, překvapivými výrazovými zvraty, dynamickými zlomy, tektonickými pohyby uvnitř hudební lávy, valící se nezadržitelně vpřed. Když jsem se po koncertě ptal dramaturga festivalu Zdeňka Závodného, čím je nadopoval, prozradil mi, že pouze panákem becherovky…
                                                                                                                  ( Jan Hocek, jazzport.cz, 19.10.2015)





 

Zdeněk Konečný
18:55, 19. října 2015
DALŠÍ NOVINKY